torstai 21. toukokuuta 2015

Jarno Saarinen – paronin painajainen kävi toteen

Traagisesti kuoleman tumma viikate osui juuri turvallista ajotapaa korostaneeseen suomalaiseen maailmanmestariin. Jarno Saarinen ei hyväksynyt mitää puolitekoista, Hä halusi oppia kaiken täydellisesti. Taidoiltaan Turun parooni oli ylivertainen. Siis suomalainen ei riskeerannut omaa eikä kilpakumppaneiden turvallisuutta.

Täydellisen ajotaidin Jarno Saarinen oli oppinut talvisilla jääradoilla. Nouruuden innolla hän haki kaarteissa nopeinta mahdollista asentoa kurvin puoleinen polvi jäätä viistäen. Talven kokemuksiin nojaten asvalttiratojen ajolinjat löytyivät luonnonmukaisesti. Pari vuotta Saarinen haki MM-osakilpailuissa tuntumaa kunnes Bronossa Tsekkoslovakiassa 1971 rävähti ensimmäinen voitto. Vuotta myöhemmin samalla radalla suomalainen voitti ensimmäisen kerran kahden luokan MM-lähdöt.
Vuoden 1971 MM-taulukossa Jarno Saarinen sijoittui yhteispisteissä 250 kuutioisten luokassa toiseksi ja 350:ssä kolmanneksi.

Suomalainen moottoriurheilun sankaritaru huipentui olympiavuonna 1972 maailmanmestaruuteen, Muualla maailmassa Jarno Saarinen oli jo vuosikaudet paremmin tunnettu kuin perinteisten urheilulajinen Suomessa. Vasta maailmanmestaruus herätti suomalaiset torkkujat, Tunnustuksena Jarno Saarinen äänestettiin vuoden paras-urheilija-äänestyksessä neljänneksi, vaikka Lasse Viren-huuma olli kuumimmillaan.

Radalla Jarno Saarisen tähtiura nousi kauden 1973 alussa legendaariseksi. Tehtaan parhaat voimat takana Saarinen kierteli MM-osakilpailuja hämmästyttävällä varmuudella. Hän voitti 250-luokan ja 500-luokan MM-lähtöjä kuin liukuhihnalta ilman väkisin vääntämisen tuskaa. Moottoripyöräilyn kuuma kesä lämpeni jo varhain, Täysveristen 750-kuutioisten edessä Jarno Saarinen hallitsi Daytonan 200 mailin kilpailua USA:ssa alimittaisella, 350-kuutioisella Yamahallaan. Viimeiset 19 kierrosta keltamusta pyörä kulki pienimmistä tehoista huolimatta kaukan muiden edellä. Edellisen kerran joku muu kuin amerikkalainen oli vienyt arvostetun Daytonan voiton 22 vuotta aikaisemmin.

Kauden neljänteen MM-osakilpailuun Monzassa, Pohjois-Italiassa Jarno Saarinen lähti ylivoimaisessa pistejohdossa. Harjoituksissa murskaava ylivoima jatkui. Nopeimman kierroksen vauhdiksi laskettiin huima yli 194:n kilometrin tuntinopeus. Myös 500-luokan harjoituksia Saarinen hallitsi yli 200:n keskivauhdilla.
250-luokan lähdön jälkeen saksalainen Dieter Braun heittäytyy johdossa ensimmäiseen kaarteeseen, Curva Grandeen. Kilpailua on ajettu vasta 900 metriä. Italialainen Renzo Pasolini ahnettii ulkokautta ohitukseen, mutta pyörä luistaa öljyläikästä alta. Pasolini kaataa Braunin nurin ja takaa tulevat törmäävät rysään. Kaksikon tuntumassa ajava Jarno Saarinen ei ehdi väistää. Kymmeniä pyöriä kaatuu, rata muistuttaa taistelutannerta. Pasolini kuolee, samoin Jarno Saarinen, 28-vuotiaana. Varikolla miestään odottavaa Soile Saarista ei lohduta osanoton ilmaus: Ne, joita jumalat rakastavat, kuolevat nuorina.

Jarno Saarinen

Jarno Saarinen – Paroni

Jarno Saarinen – 1945-1973

Renzo Pasolini and Jarno Saarinen 1973 Nations Grand Prix at Monza

Jarno Saarinen, World Champion

Jarno Saarinen The Legend Part.1

Jarno Saarinen The Legend Part.2

Jarno Saarinen The Legend Part.3 Anniversary

Jarno Saarinen The Legend Part.4 Eternity

Jarno Saarinen Maailmanmestari

Jarno Saarinen.mov

Nuori Jarno Saarinen jäi suomalaisen moottoripyöräilyn legendaksi

Jarno Saarinen

Jarno Saarinen, 1972 250cc World Motorcycle Champion (a small tribute)


Lähdeaineisto Kilpakenttien sankarit 1 ISBN951-31-8904-5

Ei kommentteja: