Curt eli ”Curre”
Lincoln muistelee talvisotaa. Hän ilmoittautui ensimmäisenä
Ruotsin kansalaisena vapaaehtoisena auttamaan Suomen
puolustustaistelua. Erillisen autokomppanian riveissä hän tutustui
Kannaksen teihin Valkjärven suunnalla. Erilaiset huoltokuljetukset
ja haavoittuneiden siirrot sidontapaikoilta kenttäsairaaloihin
olivat Curren jatkuvia toimintoja rintamaoloissa.
- Tykkitulessa ja taistelukoneitten ahdistamana koin sodan armottomuuden, Curre muistelee. - Sain Kannaksen tulimyrskyssä ajo-opetuksen, joka oli erinomainen pohja tuleville kilparadoille.
Curren vanhemmat muuttivat
Tukholmasta Helsinikiin vuonna 1926, jolloin 8-vuotias Curt jatkoi
koulunkäyntiään. Suomen kielen hän oppi yllättävän nopeasti
”Lärkanin” pulpetissa. Talvisodan jälkeen Lincolnin perhe sai
Suomen kansalaisoikeudet. Siitä lähtien sydämeni on lyönyt
sinivalkoisesti, Curre painottaa muistojaan.
Suomen moottoriurheilun
historiaan Eläintarhanajo kuuluu legendana. Se järjestettiin 25
kertaa vuosina 1932-1963. Ajot loivat pohjan tulevien vuosikymmenien
menetyksille suomalaisten kuljettajien valloittaessa maailmaa
kilparadoilla. Kaikiaan 25 kilpailua seurasi toista miljoonaa
katsojaa, parhaimmillaan 1957, jolloin 86000 henkilöä oli
lunastanut pääsylipun.
”Mr Eläintarhanajot”
oli Curt Lincolnin kunnianimi. Hän oli kisojen 14-kertainen
voittaja. F3-luokassa hän oli paras seitsemän kertaa. Neljästi hän
vei samana päivänä kaksi voittoa urheilu- ja matkailuautojen
sarjassa.
Kukaan ei kysynyt mitään,
kun 1950 Erik Lindqvist-niminen ajaja sijoittui kuudenneksi, sillä
yleensä vain voittajat noteerattiin. Seuraavana vuonna Erik
Lindqvist starttasi, mutta voittajana sillä autolla tuli maaliin
Curt Lincoln. - Ajoin isältäni salaa kilpailuja ja tein sen aluksi
mekaanikkoni nimellä, Curre muistelee. Isäni ei hyväksynyt
kilpa-autoilua, mutta ensimmäisen voitoni jälkeen hän oli
kannustajani.
Eläintarhanajot vaativat
myäs uhreja. Ennen toista maailmansota nopeudet eivät vielä olleet
vaarallisia, mutta ne kasvoivat automoottorien tekniikan kehittyessä.
Curt Lincoln muistaa elävästi Eläintarhanajon viimeiset kilpailut
1963.
- Ajon F3-luokassa heti kärkeen. Lähtösuoralla minun jälkeeni Ruotsin Freddy Kottulinsky aiheutti ketjukolarin, joka vaati hänen 19-vuotiaan maanmiehensä Örjan Atterbergin hengen.
- Jokaisen on pyrittävä ajamaan niin, ettei vaaranna enempää omaa kuin toistenkaan turvallisuutta. Curre nosti syyttävän sormensa Kottylinskya kohden. Kaikkien aikojen viiden kuolonuhri lopetti Eläintarhanajot.
Eläintarhan ajot
Curt Lincoln
Lähdeaineisto
Kilpakenttien sankarit 3 ISBN 951-30-8902-9
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti