tiistai 30. syyskuuta 2014

Curt Lincoln – eläintarhanajon legenda

Curt eli ”Curre” Lincoln muistelee talvisotaa. Hän ilmoittautui ensimmäisenä Ruotsin kansalaisena vapaaehtoisena auttamaan Suomen puolustustaistelua. Erillisen autokomppanian riveissä hän tutustui Kannaksen teihin Valkjärven suunnalla. Erilaiset huoltokuljetukset ja haavoittuneiden siirrot sidontapaikoilta kenttäsairaaloihin olivat Curren jatkuvia toimintoja rintamaoloissa.
  • Tykkitulessa ja taistelukoneitten ahdistamana koin sodan armottomuuden, Curre muistelee. - Sain Kannaksen tulimyrskyssä ajo-opetuksen, joka oli erinomainen pohja tuleville kilparadoille.
Curren vanhemmat muuttivat Tukholmasta Helsinikiin vuonna 1926, jolloin 8-vuotias Curt jatkoi koulunkäyntiään. Suomen kielen hän oppi yllättävän nopeasti ”Lärkanin” pulpetissa. Talvisodan jälkeen Lincolnin perhe sai Suomen kansalaisoikeudet. Siitä lähtien sydämeni on lyönyt sinivalkoisesti, Curre painottaa muistojaan.

Suomen moottoriurheilun historiaan Eläintarhanajo kuuluu legendana. Se järjestettiin 25 kertaa vuosina 1932-1963. Ajot loivat pohjan tulevien vuosikymmenien menetyksille suomalaisten kuljettajien valloittaessa maailmaa kilparadoilla. Kaikiaan 25 kilpailua seurasi toista miljoonaa katsojaa, parhaimmillaan 1957, jolloin 86000 henkilöä oli lunastanut pääsylipun.
Mr Eläintarhanajot” oli Curt Lincolnin kunnianimi. Hän oli kisojen 14-kertainen voittaja. F3-luokassa hän oli paras seitsemän kertaa. Neljästi hän vei samana päivänä kaksi voittoa urheilu- ja matkailuautojen sarjassa.

Kukaan ei kysynyt mitään, kun 1950 Erik Lindqvist-niminen ajaja sijoittui kuudenneksi, sillä yleensä vain voittajat noteerattiin. Seuraavana vuonna Erik Lindqvist starttasi, mutta voittajana sillä autolla tuli maaliin Curt Lincoln. - Ajoin isältäni salaa kilpailuja ja tein sen aluksi mekaanikkoni nimellä, Curre muistelee. Isäni ei hyväksynyt kilpa-autoilua, mutta ensimmäisen voitoni jälkeen hän oli kannustajani.

Eläintarhanajot vaativat myäs uhreja. Ennen toista maailmansota nopeudet eivät vielä olleet vaarallisia, mutta ne kasvoivat automoottorien tekniikan kehittyessä. Curt Lincoln muistaa elävästi Eläintarhanajon viimeiset kilpailut 1963.
  • Ajon F3-luokassa heti kärkeen. Lähtösuoralla minun jälkeeni Ruotsin Freddy Kottulinsky aiheutti ketjukolarin, joka vaati hänen 19-vuotiaan maanmiehensä Örjan Atterbergin hengen.
  • Jokaisen on pyrittävä ajamaan niin, ettei vaaranna enempää omaa kuin toistenkaan turvallisuutta. Curre nosti syyttävän sormensa Kottylinskya kohden. Kaikkien aikojen viiden kuolonuhri lopetti Eläintarhanajot.

Eläintarhan ajot




Curt Lincoln



Lähdeaineisto Kilpakenttien sankarit 3 ISBN 951-30-8902-9

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti